Pengikut

Wednesday, July 27, 2011

Bertindak profesional bila ditegur?

Assalamualaikum... Malam / pagi?

Hari ni aku kerja macam biasa, cuma lebih gila-gila. Hari ni aku kena tegur dengan "kakak" melalui telefon melalui rakan sekerja.

Terus terang aku kata, aku malu. Tapi, aku pura-pura boleh terima. Aku nak jadi se"skema" yang boleh, tapi aku masih tak mampu. Kali ni, aku kena tegur sebab membelakangkan pelanggan @ tak perhatikan pelanggan sebaliknya berpaling ke arah bertentangan. - Aku bosan asyik pandang barang dalam kedai, dan aku segan asyik tengok orang beli barang.

Dalam hati dan kotak fikiran aku timbul macam-macam isu. Ketidak puashatian aku yang aku diamkan selama ni. Aku tak suka kena jaga belakang seorang diri sedangkan budak dua orang tu jaga kaunter- sepatutnya bila sibuk- tapi diorang cuma berdua macam sibuk dan bersembang sedangkan aku cover satu kedai. Seorang lagi tu bila kat baris @ bahagian dia tak pandang sangat pun orang membeli tak pulak kena tangkap- diperhati melalui CCTV oleh bos.

...dan beberapa perkara yang aku cuba ungkit. Aku kena berperang semula dengan diri aku. Ini baru kerja kedai biasa. Kalau aku tak mampu hadapi benda macam ni dengan sikap profesional dan terbuka, macam mana aku nak kerja nanti? Aku pendam dan terima tapi dalam hatiaku tak puas hati. Sampai bila aku boleh bertahan berpura-pura? Aku kena belajar menerima dan bersikap lebih matang.

Mungkin kerja kat kedai ni, memang membantu aku memajukan dan mematangkan diri - persediaan kerja di alam yang lebih sistematik, berperaturan, punya undang-undang dan etika lebih ketat dan lebih mencabar. InsyaAllah. Go go!

No comments: