Pengikut

Wednesday, July 13, 2011

Kerja oh Kerja~

Assalamualaikum

Good morning everybody! 

Rasa macam masih segan dan sengal-sengal badan. Semalam aku dan adik aku jalan-jalan pusing Tanjong Karang cari kerja. Mula-mula aku cucuk duit @ ambil duit menggunakan mesin ATM, kat Bank Islam. Lepas tu, aku pergi ke seberang sungai (melalui jambatan untuk pejalan kaki dan sikal) untuk ke kedai CELCOM- bayar bil yang beratus ringgit - 1st month = RM104.30? Entah.

Sebelum aku melangkah masuk, aku nampak tulisan "Kerja Kosong", maka lepas bayar aku tanya lah. Malangnya, dia kata baru je kelmarin orang baru masuk kerja. Lepas tu, adik aku bawak aku ke kedai HOTLINK- tanya kerja. Tokey tu pandang aku penuh syak wasangka - aku rasa- dia tanya siapa mau kerja. Aku. Umur berapa. 23. Cuti semester ke? Tak lah dah habis belajar. Duduk mana? Dekat sini je. Mana? Kampung dot dot dot. Dah habis soal selidik dia pun mintak aku tulis nama dan nombor telefon. Dia kata kalau dia nak nanti dia call la.

Maka, aku terus berjalan lagi kembali ke seberang sungai. Adik aku nak beli hadiah untuk kawan dia. So, berjalan lah ke kedai "OUR CHOICE SHOP". Sekejap je dia beli.

Cuaca sangat panas, aku sangat haus. So, aku singgah beli air- end up adik aku je yang perabis air aku.

Disebabkan sebelum tu kat kedai komputer- print out something- aku tak fotokopi segala benda yang perlu, aku pergi la ke kedai fotokopi lain. Kat situ pun ada kerja kosong. Aku tanya, jawapan dia- boleh. Kalau nak mula kerja esok, cuba dulu seminggu. Walaupun nampak senang tapi susah sebenarnya. (aku tak pernah cakap senang pun. Kat library PPUKM dulu aku langsung sampai sudah tak reti nak fotokopi sendiri.) lepas tu gaji basic RM450, 3bulan baru sahkan jawatan? Mak lamanya. Aku pun kata, tak apalah, saya fikir dulu. =_=''

Jalan-jalan, aku nampak tanda Jawatan Kosong lagi. Kedai 2 ringgit- kononnya, tak dua ringgit pun. Kebetulan yang jaga kaunter tu kawan adik aku, budak U jugak rasanya- cuti semester kot. Bos kedai tu pun ada kat kaunter tengah buat kerja apa entah. Aku tanya, kerja kosong tu ada lagi? Dia kata ada. Kawan ke? - dengan budak jaga kaunter tu. Bukan. Kawan adik saya je. Dia pun ambik satu buku suruh tulis nama dan nombor telefon. Dia kata mungkin ada sebelum raya. Sekarang belum nak lagi. Cari kerja lain dulu lah. Nak dekat raya mungkin nak orang - angkat stok.

Aku terus jalan lagi. Sampai lah ke kedai "Wanita". Dah besar dah kedai tu. Suasana tenang. Aku jalan-jalan tengok baju-baju kat situ. Lumayan @ Mahalnya lah. Lepas tu, aku beli sikit barang dan bayar. Terus aku tanya, kerja kosong tu masih ada. Dia kata, ada, kena isi borang. Mak aih, ala-ala resume. Semua kena tulis. Bila sampai part pengangkutan tu aku kata aku ada transport - sedangkan aku tak tahu naik motor/kereta. Dia tanya ada pengangkutan tak, bukan tahu naik tak kan? Lepas tu dia tanya tahap pendidikan. Alamak! Aku tak reti nak isi apa. Nak tipu rasa bersalah, kalau tulis ada kelulusan dari Uni nak ke dia ambik aku kerja? Tapi, akhirnya aku jujur je. Huhu.

Kemudian, ecece, aku terus berjalan lagi. Masuk kedai runcit, adik aku beli apa jajan entah. Dan teruskan perjalanan, aku jumpa barang nak beli kat kedai "SAKAN"- bekas tempat kerja adik aku. Tak lama aku nampak tulisan Kerja Kosong Full Time + Part Time. Aku pun suruh adik aku tanya. Diorang ramah sangat- naik "isin" aku. *Isin= segan. Manager dia pun tanya, siapa yang nak kerja ni? Aduh. Adik aku pun ke tepi. Aku terpaksa menghadapi sorang-sorang. Dia kata, tak kisah cuma ada satu syarat, boleh kerja waktu raya. 2minggu sebelum raya- cuti beku, seminggu lepas raya- cuti beku. Malam raya kerja sampai 2 pagi?? Mak aih. Mulanya aku tak faham apa cuti beku segala tu. Lepas dah tanya, masak aku kalau kerja camtu.

Akhirnya, aku balik rumah dengan hati yang ragu-ragu, nak kerja ke tidak ni? Susahnya nak hidup. Ini baru interview biasa-biasa nak cari kerja kat kedai-kedai kecik, belum interview untuk institusi yang besar. Macam mana aku nak menghadapi hidup sebagai pekerja ni? Takutnya nak menghadapi interview nanti. Boleh ke aku nak survive dan berjaya ke aku nak yakinkan orang untuk ambik aku kerja?

Malam tadi, bila kak ipar aku balik dia beri lagi dua tempat boleh cari kerja- klinik swasta. Dia kata kawan dia cakap kat situ ada kosong. InsyaAllah boleh dapat. Kalau cuba gunakan sijil yang aku ada, mana tau boleh dapat. Dia pesan, jangan cakap sementara, tapi, kalau dah Dr. tu tengok sijil aku mesti dia tau aku nak kerja sementara je- walaupun tak tau lah berapa lama sementara tu. Mak aku cakap 2-3 tahun ye bukan sementara.. Ha?? Mak nak aku kerja jadi pembantu kat klinik tu sampai 2-3tahun?? Aduh, mak.. Bukan nak kata apa, tapi, takkan nak kerja kat situ lama-lama. Berkulat la sijil jururawat aku nanti. Macam mana nak asah skil? Mak aku tak faham agaknya. Huhu..



Ok lah. Very difficult eh, being an adult?

No comments: