Pengikut

Tuesday, November 1, 2011

Takut yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran~

Assalamualaikum..

Sekali lagi aku tinggalkan blog aku sampai bersawang. Sejak dua menjak ni aku merasa kepenatan kerja di kedai. Malah aku telah membuat keputusan untuk berhenti pada 12/11/2011. Aku tak perasan ada tarikh 11/11/11, kalau aku perasan aku mesti nak berhenti tarikh lawa tu.

Melalut je. Hari ni aku cuti. Bukan cuti bersenang lenang. Aku ke Perak tadi. Ye, Ipoh, Perak atau lebih spesifik lagi Hospital Fatimah. Ada ujian kemasukan untuk menjadi trainee staff kat sana.

Alhamdulillah, aku boleh masuk bila-bila aku nak. Cuma telefon untuk mengesahkan persetujuan aku dan bila aku nak mula. Cuma..

Bukanlah aku nak memilih. Antara perkara yang berada dalam pertimbangan aku ialah:

1. Ipoh- jauh dari Selangor dan aku tak ada kenalan kat sana.
2. Rumah sewa- mana aku nak duduk?
3. Gaji- basic RM1500 + elaun 100++ kalau tak silap. Total dalam 1700++ (tapi ni aku tak berapa kisah sangat)
4. Paling aku kisah- kalau aku setuju, aku kena buat medical check up yang memerlukan modal RM100++. Lepas aku dah sah jawatan, baru aku boleh claim, atau aku berhenti sekerat jalan aku boleh tulis surat untuk claim. Selain itu, maximum tempoh latihan adalah 3bulan, dan dalam tempoh latihan aku TAKKAN BERGAJI (aku terlupa tanya, adakah tak dapat langsung atau akan dibayar setelah sah jawatan- mungkin akan telefon semula kemudian untuk pastikan). Aku nak makan apa? Sewa nak bayar pakai apa? Kawan aku kat KPJ dulu kata tak bergaji gak, tapi ada elaun RM600. Hmm.. Sila call kot..

Aku boleh telefon bila-bila aku nak masuk ke sana. Maknanya, aku ada tempoh lama untuk berfikir. Aku masih lagi nak berusaha dapatkan kerja di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur dan tak perlu aku tunggu melangut tak masuk gaji (makin kering la aku). Cumanya, aku khuatir terlalu memilih akan buat yang dikejar tak dapat, dikendong keciciran.

....... Nak rehatkan kepala otak dulu. Tak sabar nak berhenti dan bercuti dengan keluarga aku hujung bulan ni. :)

No comments: