Pengikut

Thursday, December 8, 2011

Graduan meningkat, Institusi pengajian tinggi bertambah, Umur persaraan meningkat, Majikan mahu pengalaman = Jumlah penganggur meningkat

Assalamualaikum

Ye, blog ni dah jadi ruang luahan perasaan aku yang sangat tertekan dengan status menganggur aku ni. Aku tak rasa seronok pun duduk rumah goyang kaki, makan minum ditanggung. Aku rasa tak berguna duduk saja macam ni. Apa sangat yang aku boleh buat duduk rumah ni pun.

Ye, aku mula mencari salah orang dengan situasi aku ni. Aku terfikir entah berapa ramai orang macam aku kat Malaysia ni. Berapa ramai pembaca blog, pengusaha blog, pemilik blog yang menganggur macam aku? Macam mana korang boleh teruskan hidup tanpa rasa tertekan macam ni? Cuba cerita sikit.

Bila nak bukak universiti, kolej dan sebagainya bukan main bagi alasan nak meningkatkan taraf pendidikan golongan muda, bukan main cakap nak memberi sumbangan pada negara dan sebagainya, tapi, bila graduan dikeluarkan berduyun-duyun, berapa ramai yang berjaya dapat kerja dan berapa ramai yang simpan ijazah mahupun diploma dalam almari buat pekasam?

Bila mintak kerja semua pakat sibuk nak pengalaman, tapi graduan macam aku tak diberi peluang, mana aku nak cari pengalaman? Cuba cerita sikit. Ambil lah pekerja-pekerja sedia ada tu ha. Tak payah dah nak latih atau bagi aku ambil ijazah kalau tak nak ambil bekerja. Buat bazir duit je. Eh, aku belajar kerajaan tanggung la. Bukan duit aku rupanya. Duit siapa yang terbazir entah? Duit rakyat jugak la.

Umur persaraan dinaikkan. Eh? Bukan kata nak buka peluang untuk golongan muda ke? Kenapa berlawanan sangat je rasa.

Mungkin kah aku salah pilih jalan? Aku tak patut belajar bidang ni? Tapi, kalau tawaran ada adakah untuk belajar semata-mata? Bukan ke tawaran belajar sepatutnya selari dengan peluang pekerjaan yang ada? Cukup dah ke jururawat ni sebenarnya?

Nak muntah dah bila lama-lama menganggur. Aku memilih ke? GMC?<-- satu-satunya tempat yang aku tau sangat mengalu-alukan kedatangan graduan macam aku. Ke mana agaknya hala tuju aku? Hanya Allah yang tau.

Ok. Aku tensen dah ni.

1 comment:

iz said...

sabaq naa..
insyaallah..
ada rezeki nya tu nanti..
jangan putus asa apply keja..