Pengikut

Thursday, June 21, 2012

Sya'ban~

Assalamualaikum warahmatullah

Aisyah r.a berkata: Aku tidak pernah melihat Nabi lebih banyak berpuasa sunat melainkan pada bulan Sya’ban. (Hadis riwayat al-Bukhari)

Dari Usamah bin Zaid katanya: “Aku bertanya Rasulullah SAW: Ya Rasulullah! Aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dalam satu bulan berbanding bulan lain seperti engkau berpuasa daripada sebahagian Syaaban. Baginda bersabda: Itulah bulan yang manusia melupakannya antara bulan Rejab dan Ramadan, iaitu bulan yang diangkat amalan kepada Allah , Tuhan semesta alam. Oleh itu, aku suka supaya amalanku diangkat ketika aku sedang berpuasa.” (HR an-Nasa’i dan Ahmad)

.................

Ramadhan semakin hampir. Matlamat? Macam mana agaknya nak menghadapi Ramadhan dalam situasi kerja? Harap Ramadhan membawa lebih makna dalam hidup yang baru ni.

4 comments:

pha is said...

salam 1 sya'ban...

kaki bola said...

selamat berpuasa.

Chic Na said...

Insyaallah semuanya berjalan lancar. Dulu sy pun slalu fikir mcm tu, risau nk keja time bulan puasa. tp bila dh tiba bulan puasa, semuanya dipermudahkan. :)

محمد شهريل القنيطري said...

dalam itu jugak lah ada nifs syaaban..