Pengikut

Monday, July 18, 2011

Hari pertama~

Alhamdulillah. Dah tamat aku punya pening-pening lalat fikir nak kerja. Akhirnya, aku kerja jugak.

Cuma aku tak puas hati, bos tak kasi sebut pasal gaji langsung. Boleh ek gitu? Atau disebabkan tu cuma kedai kecik, memang tak ada peraturan khusus untuk ambik pekerja? Entah lah. Aku pun memang pekerja sementara. Banyak songeh pulak.

Yang aku pasti, aku adalah pekerja junior yang paling tua. Sorang tu baru 18tahun, lagi dua tu 19 tahun- jap lagi baru nak melangkah masuk U- Unimap & UUM. Aku dah tamat belajar dah pun. Betapa tuanya aku.

Selain tak tau gaji, biasalah kalau kedai barang macam tu, 2minggu sebelum raya tak boleh cuti- sama je macam kedai Sakan. Huhu. Dah la kerja 12jam sehari. Abislah mak aku nak kemas rumah.

Tadi, aku tak bawak bekal sebab terlalu berdebar dan aku pun tak selera makan (sambung cerita kat sini). Lagipun aku nak berkejar ke pejabat pos- pos surat lapor diri JPA. Sempat. Alhamdulillah. Aku belanja berapa ringgit sehari je. Esok aku nak mula bawak bekal lah. Jimat2. Semua orang pun bawak bekal. Adik aku kerja dulu pun bawak bekal.

Penat jugak berdiri sebab dah lama tak berdiri. Teringat pulak saat2 kat wad masa awal2 dulu. "Kamu tak dibenarkan duduk langsung."- masa tu memberontak jiwa aku. Staff nurse walaupun berdiri, dia ada tugas dia dan bila tulis report duduk jugak. Kitorang ni melanguk berdiri. Aku rasa dah melanggar hak asasi manusia. Eh, dah cukup merepek.

Buat masa ni, aku masih sangat kabur-kabur pandangan tentang tugas aku. Kakak@ lau pan niang@ tokey perempuan cakap aku kena ingat kat mana barang-barang dalam masa seminggu. InsyaAllah boleh kot. Aku cuma tak pandai nak ingat stok dan top up stok buat masa ni. Semoga semua berjalan lancar.

Macam-macam aku dapat perhati orang melalui kerja aku ni. Aku harap aku dapat belajar beri servis yang baik kat orang- boleh aku gunakan bila jadi nurse nanti, insyaAllah.

p/s: aku rasa aku dah semakin pandai bercakap dan bergaul. Dah ramah aku sekarang :)

3 comments:

SyazwanSarawak said...

not bad untuk hari pertama.

salam ziarah ^_~v

Oong-ong said...

ini lah yg dikatakan sbgai pengalaman

Oong-ong said...

ini lah yg dikatakan sbgai pengalaman