Pengikut

Monday, July 18, 2011

Menggigil cari mak~

Assalamualaikum

:) Kisah ni menandakan malah membuktikan kasih seorang emak. Sila hayati...

Di satu malam yang dingin, seorang anak terjaga dari tidur dan menggigil kesejukan- tak sihat. Seluruh tangan dan kaki bergetar kerana kesejukan yang tak terbendung. Terasa nak menangis meraung je.

Dia cuba memakai stokin. Masih kesejukan. Maka, dia menyarung sarung lengan pada kaki dan tangan, malah memakai sarung tangan yang dibeli masa main ice skating kat Sunway Pyramid suatu ketika dulu.

Terlalu sejuk. Maka, dia mengejutkna adiknya- tukar selimut. Adiknya pakai TOTO yang tebal. Dia berselubung. Masih kesejukan. Akhirnya, kerana tidak lagi mampi menahan dia pun bingkas bangun membawa TOTO mengetuk bilik emaknya. "Mak, sejuklah. Menggigil."

Emak pun menyuruh makan panadol dan berselubung supaya keluar peluh. Selepas beberapa ketika emaknya bertanya, " keluar peluh tak?". Malangnya, dia tidak berpeluh. Tiba-tiba tangan si emak naik ke kepala memicit-micit kepalanya hingga tak lama dia tertidur. Bila dia bangun, badannya mula berpeluh dan dia semakin lega. Tidak lagi menggigil.

Sepanjang malam itu juga kedengaran emaknya batuk-batuk. Emaknya juga tidak berapa sihat. Sudah dua-tiga hari demam. Tapi, emak tetap jugak jaga si anak yang tiba-tiba menyelit masuk ke dalam kelambunya mengadu kesejukan.

Cuba la teka siapa si dia. Haha.

No comments: