Pengikut

Sunday, September 25, 2011

Macam mana aku boleh dapat kerja separuh hari?

Assalamualaikum..

Baru je azan Isyak berkumandang. Aku kat rumah. Aku kerja sampai pukul 1pm je hari ni. Kenapa dan bagaimana?

Pagi tadi, aku bangun pun dah rasa malas-malas je nak bangkit. Kalau ikut hati nak sambung pejam semula. Maka, aku capai telefon mak aku- aku habis kredit- aku mesej bos aku. Aku mintak masuk hari Isnin sebab aku penat sangat. Suka-suka hati aku je kan? Tapi, aku memang rasa sengal-sengal satu badan. 3hari tak cukup rehat.

Tak lama lepas tu, bos aku balas mesej aku. Dia marah sebab pekerja dia suka sangat mesej last minute. Kalau dia dah ada plan lain macam mana? Dia suruh aku masuk kerja jugak.

Mula-mula aku memang rasa geram sebab dia kata aku suka mesej last minute. Tapi, aku tenangkan diri dan susun ayat. Aku beritahu dia, inilah pertama kali aku mesej pagi-pagi (orang lain yang buat hal, aku kena. Aku sedikit geram). Malam tadi aku balik dah lewat. Bukan aku sengaja. Tapi tak apa, aku akan masuk kerja hari ni. Yela, bos tak izin takkan aku nak ponteng. Aku tak nak kerja aku terganggu dek tak hormat bos.

Tak lama tu bos aku balas lagi. Dia kata, dia nak keluar hari ni. Dia mintak aku kerja setengah hari. Kalau aku penat aku boleh duduk kat kaunter tolong tengok-tengok cashier baru tu buat kerja. Uish?

Aku cakap la, ok. Lepas tu dia balas lagi, dia cakap tolong dia sampai pukul 2pm. Aku tak kisah pun. Dah dia bos. Tapi, dia seolah-olah menerangkan pada aku pulak. Aku pun balas la, ye, tak apa, saya faham.

Dia balas lagi. "Thanks". Wah! Aku rasa sejuk je hati nak pergi kerja walaupun penat. Abang aku kata, itulah namanya teknik komunikasi. Hehe. Ke aku pandai buat ayat baik punya? Entah lah.

Akhirnya, aku buat je kerja macam biasa. Cuma banyak kali aku duduk dan menguap! Tak boleh kawal ma.. Bila bos lelaki aku datang, dia tanya aku bila balik. Aku cakap la, kakak kata setengah hari. Tak tau la pukul berapa. Tak kisah la bila pun nak kasi balik. Bos aku tu tengok jam pukul 1pm, terus dia kata baliklah.

Aku tersenyum dan cakap, "sekarang?" Bos aku siap suruh aku balik tidur. Dia nampak kot muka aku mengantuk sangat-sangat. Penat. Aku cakap, aku terharu dan aku akan rehat dan esok aku kerja sungguh-sungguh. Huhu.

Walaupun, banyak khabar angin kata pekerja-pekerja dulu beritahu bos kedai ni tak berapa bagus, aku rasa bos kat sini sangat fleksibel dah. Mana ada tempat lain macam ni. Cuma jangan la melampau sangat. Orang dah kasi kelonggaran jangan disalahguna.


p/s: adab bekerja kot kena jaga. Bos tetap bos. Kita pun kalau boleh nak cari rezeki yang halal kan.

4 comments:

Zul Fattah said...

Ucaplah trima kasih kat bos tu.. jgan trus blah je.. hehe

.........cP~ said...

dah cakap dah..

Finaz Jaafar said...

hihi//okay la tu..bos tu ada la pertimbangan jugak kan..

Kongsi Apa2 Aje said...

salam BW

huhu..ayat best lh tu...dpt "pancing" bos...ekeke :P