Pengikut

Tuesday, January 17, 2012

Impian dan angan-angan~

Assalamualaikum warahmatullah.

Pernah tak korang mengimpikan, bila kerja nanti aku nak ada rumah camni, rumah camtu. Aku pun pernah impikan menyewa sebuah rumah dengan kawan-kawan aku, lepas tu hias rumah tu cantik-cantik. Kongsi-kongsi beli perabot. Lepas tu, berseronok-seronok dengan kawan-kawan macam cerita dalam TV.

Tapi, walaupun aku belum kerja, aku dah lihat realiti sebenarnya tak semudah dan seindah tu. Kawan-kawan aku menyewa rumah yang paling murah diorang boleh dapat. Hidup kat bandar besar ni bukan mudah. Lebih-lebih lagi kalau baru berapa bulan sangat kerja. Kawan-kawan aku pun jenis berjimat jugak. Mungkin, bila dah berkeluarga nanti baru fikir nak ada rumah cantik-cantik.

Kawan-kawan aku masih tidur beralaskan toto/comforter. Mana ada perabot. Paling canggih adalah rak pakaian. Mesin basuh, peti ais pun kalau ada dari rumah lama (masa belajar-lebih mewah).
Mimpi seindah bintang~

Hidup ni, penuh dengan impian. Masa zaman belajar memang impian memuncak macam zaman kanak-kanak. Ramai orang ada cita-cita, tapi bila dah besar baru sedar tak semudah tu nak capai cita-cita. Kadang-kadang bidang yang kita ambil boleh jadi menyimpang jauh dari landasan asal.

Walau macam mana pun, punya impian tak salah. Kalau bukan sekarang, mungkin suatu hari nanti impian tu akan terlaksana. Kalau tak pun, mungkin jalan yang kita pilih ni akan bawak kita ke suatu kejayaan yang lebih hebat.

Kalau disulamkan usaha, doa dan penyerahan diri kepada Allah, insyaAllah akan tercapai semuanya kan? Mungkin aku tengah memujuk diri sendiri. Aku mahu yakin pada jalan yang bakal aku tempuh. Aku harap korang pun sama. :)

p/s: Nak tolong kawan masak.

5 comments:

Eza Boom Boom :) said...

biar mimpi sampai ke bintang :). Doakan awak sentiasa mendapatkan yang terbaik dalam hidup awak ^^

Iffah Afeefah said...

smlm br tgk perabot

sedeyy

berangan kan?

.........cP~ said...

@eza boom boom - terima kasih..doakan kamu juga..

@iffah- belum sedih lagi sebab memang belum mampu nak beli, tapi, kalau dah kerja nanti tak tau la.

Adylia Qarissa said...

kadang kadang apa yang diimpikan tak semestinya kita dapat :)

CIK TOM said...

ciktom dh kerja..mmg betul pun realiti hidup sbnr xseindah yg kita byg ms belajar...

bl dh kerja semua kena independent..otak asyik ligat fikir mcm mn nak cr duit n saving duit semaksima mungkin...huhu