Pengikut

Friday, April 29, 2011

Bila Dia Tak Lagi Untukku~

Assalamualaikum..

Pernah tak korang bercinta, atau menyukai seseorang, atau mengharapkan jodoh korang adalah dengan seseorang?

Tak kisah lah pernah ke tak. Kali ni, aku cuma nak cerita sikit je- terutama di kala hujung2 tahun pengajian kebanyakan pelajar universiti, maka ramailah yang merancang untuk menamatkan zaman bujang @ zaman solo.

Ada antaranya yang dah ada seseorang, sudah merancang mahupun pernah merancang atau sudah hampir berlangsung penyatuan dua hati ni.

Tapi, tak ketinggalan juga yang impian membina keluarga dengan yang tersayang terhenti sama ada seperti yang telah dijangka mahupun dengan tiba2 tanpa dijangka. Dan ini pastinya melukakan hati sesiapa saja yang mengalaminya. Lebih2 lagi dalam umur yang mana jodoh jadi salah satu tumpuan utama, dalam suasana di mana kawan2 lain ramai yang sudah membina rumah tangga yang bahagia, meniti hari2 berdua, pastinya perpisahan itu meremukkan jantung dan sanubari.

Mungkin baru semalam mereka berbicara soal mengakhiri penantian dan merancang untuk bersatu sedikit masa lagi, tapi hari ini mereka digegarkan dengan berita perpisahan. Pelbagai alasan dan pelbagai sebab mungkin saja jadi punca.

Kekecewaan itu mungkin tak mampu digambarkan dengan kata2 mahupun dengan air mata yang mengalir dan dengan persoalan2 yang menjengah saban malam.

Tapi, hakikatnya itu lah hidup. Itulah jalan yang telah Allah rancang untuk kita.


Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatu pun), kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam. ( Ayat 29 : Surah at-Takwiir)


Dan hakikatnya cuma Dialah yang tahu siapa yang terbaik untuk kita.

"..boleh jadi kamu membenci sesuatu pada hal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu pada hal ia amat buruk bagimu..Allah mengetaui sedangkan kamu tidak mengetahui" (Al-baqarah:216)
Mungkin hari ni kita menangis kerana berpisah dengan si dia, tapi kita tak tahu mungkin kita akan menangis lebih banyak dan lebih lama kalau kita terus bersama si dia.

Pujuklah diri kita dengan ayat2 Allah yang jelas benar. Dengan keyakinan pada Dia insyaAllah, hati kita akan terubat malah kita boleh jadi orang yang lebih bahagia dari masa bersama si dia.

Surah Al-Ankabut ayat 2-3
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Surah Al-Baqarah ayat 286
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Surah Al-Imran ayat 139
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang- orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

Begitu banyaknya janji Allah untuk orang2 yang beriman dan bersabar atas segala ketentuanNya. Dan jangan tanya kenapa kita dipertemukan dengan dia walaupun akhirnya cuma untuk berpisah. Sebab itu lah cara Dia menilai dan menguji. Malah juga mengajar. Jika kita tak pernah salah jarang sekali untuk kita belajar.

Orang yang tak pernah jatuh, takkan belajar untuk berjalan dengan betul. Tapi, kalau kita pernah jatuh, kita akan lebih berhati2 dalam perjalanan kita.

Apa pun, semoga kita semua sentiasa dirahmati dan sentiasa dalam naungan rahmatNya. InsyaAllah..

Jadi, janganlah bersedih, andai dia tak lagi untukmu.. :)

References
(copy paste ayat Quran dari websites berikut):
halaqah.net
al-hikam

(tambah sikit)

Selain tu, mungkin juga saat kita leka dan bahagia diulit impian2 bahagia bersama si dia, kita tanpa sedar melupakan cinta kita padaNya. Saat kita bersama si dia lebih banyak dari saat kita bersama @ "dating" dengan Dia.

Jadi, ambillah peluang ini. Mungkin yang datang cuma pada insan2 terpilih yang dirindui Dia. Ambillah saat ini, yang mana cinta kita, kita boleh tumpukan hanya untuk Dia dan kekasihNya.

Ambillah saat ini, untuk kita sucikan hati kita, yang selama ini dikaburi oleh cinta dunia yang sementara.

Ambillah saat ini, sementara hati kita merasa kosong dan isi dengan kasih sayangNya. Bak kata dalam lagu tu.. "Allah rindu mendengar rintihanmu berpanjangan..."

Allah rindu ni.. Best kan? :)

ok, dah habis...ganbatte!!

7 comments:

fatin farhana said...

biase la,kite hanya mampu merancang tapi Tuhan yang menentukan .

.................cP~ said...

ye..DIA MAHA TAHU.. ape yang terbaik..

MiSzy DiaN said...

sedih bila bacan entry nie..mngkin dia bkn yg terbaik utk saya :(

.................cP~ said...

ada rancangan yang lebih baik..:)
semua dah tertulis.. doa banyak2 kasi jumpa yang terbaik untuk dunia akhirat..

kawan saya kata: jodoh tu tengah datang menghampiri, mungkin naik basikal. sebab tu lambat sikit. hehe

eezance said...

thumbs up! ;)

pencari cinta said...

i like...

.................cP~ said...

ahaha..pencari cinta..
like lah..