Pengikut

Tuesday, July 19, 2011

Dilema Hamba Allah~

Assalamualaikum..

Aku tak berapa nak sihat- walaupun tak ada siapa tanya. Satu hari aku batuk je.

Terus terang aku tulis, aku agak menyesal sikit kerja dengan kedai ni. Buat masa ni aku tak ada masalah nak solat, kawan aku pun ada beritahu kakak tentang keperluan kitorang ambil masa 5minit nak solat. Cuma, aku kesian dengan budak yang jaga kaunter. Kena tunggu bos ada baru boleh pergi solat. Buat masa ni yang reti guna mesin kat kaunter tu cuma 2orang je. Yang seorang tu memang si cashier ni seorang lagi pulak buat kerja lain. Dia pun asyik susah sangat nak ganti tempat.

Kalau bos laki ada, semua orang jadi takut-takut jugak nak ke bilik rehat tu. Susah hati aku. Apa guna dapat duit kalau nak solat pun susah. Rasa menyesal tak kerja kat SAKAN yang sah-sah Melayu manager dia pun. Entah lah. Menyesal kemudia tak berguna. Kena cari jalan boleh ganti sekejap untuk budak cashier tu solat. Kesian dia dapat Asar nak dekat Maghrib- masa waktu rehat ke-2 (setengah jam). Speechless aku tengok.

Aku lebih suka kalau kakak yang jaga kot dari bos laki@ uncle- semua orang berani panggil dia uncle, tapi, aku tak berani langsung. Sejak aku masuk dia langsung tak pernah senyum. Nak panggil uncle pun rasa macam buat salah besar je.

Aku fikir puasa nanti. Satu hari suntuk kerja, oh, ruginya Ramadhan aku. Hari-hari dari pagi sampai malam dalam kedai tu. Raya pun entah apa cerita ni. Budak dua orang tu nak masuk U jap lagi, nak berhenti sebelum raya dengarnya. Aku?

No comments: