Pengikut

Thursday, September 1, 2011

Demam raya~

Assalamualaikum..

Di kala orang lain beraya dan lelaki-lelaki kampung aku "bara'an", aku kat rumah menung je. Ye, aku rasa aku dah demam. Lain macam je panas badan aku, sengal-sengal segala tulang temulang. Esok kerja rasa macam nak cuti je.

Ini lah padahnya kerja bagai nak rak sebelum raya. Orang raya aku tersadai kat rumah.

"Bara'an" tu ape?

Ia adalah tradisi yang mana kaum lelaki atau perempuan sekumpulan dari satu kawasan akan beraya dari satu rumah ke rumah. Akan ada orang yang bertanya khabar(tuan rumah) - "ngabarke", dan orang "bara'an" akan jawab dan berselawat. Keperecayaannya adalah untuk membawa berkat ke setiap rumah. Berselawat dan menerima tetamu kan baik untuk tuan rumah.

Kalau "bara'an" budak lelaki terkenal dengan bunyi bising motosikal. Biasanya mereka ni akan preng..preng..preng sana sini dengan exzos yang dah diubah suai. Kena tegur macam mana pun susah nak makan saman. Ini tradisi, katanya. Cuma bila kat rumah orang-orang yang lebih tua, ada budak-budak mereka akan dinasihatkan perlahankan bunyi motosikal supaya menghormati.

"Bara'an" perempuan lebih senyap. Tapi, bila sampai kat rumah tu mesti la bercerita macam-macam. "Bara'an" ni ambil masa sekejap je. Malah, orang yang nak "bara'an" naik rumah kena bayar duit untuk makan budak-budak yang pergi "bara'an".

Ayat bahasa Jawa halus digunakan untuk "ngabarke". Aku pun tak tahu pe kebenda diorang cakap. Ngeh2.

p/s: Salam kemaafan dari aku yang tak berapa nak sihat di kala raya. Esok nak ponteng boleh?

No comments: