Pengikut

Sunday, January 15, 2012

Anak Kampung Di Kota~

Assalamualaikum warahmatullah.

Alhamdulillah, aku dah keluar cari kerja pagi tadi. Akhrinya, aku tak makan sarapan pun, tapi terus lunch.

Kawan aku bawak aku ke dua tempat hari ni. Dari satu klinik ke satu klinik kami masuk. Aku dah tak ada rasa segan silu nak tanya ada kerja ke tak. Tempat pertama pergi tu, dia siap dah tengok resume dan fail aku, tapi dia kata dia nak midwife. Basic nurse dia tak mau. Masa tu, aku memang rasa kecewa.

Tapi, aku teruskan jugak. Kawan aku bawak je aku ke semua klinik yang kitorang nampak. Kitorang jalan kaki seluruh kawasan tu dah rasanya. Ada klinik yang mintak tinggalkan resume, ada yang suruh isi borang, ada jugak yang tutup. Lagipun, hari ni Ahad, doktor tak ada. Harap ada la yang panggil untuk interview dalam minggu ni.

Kawan aku ada tanya jugak, tak nak ke mintak kerja lain? Yang tak berkaitan dengan nurse. Aku fikir, kalau setakat kerja kat kedai-kedai biasa, lebih baik aku kerja kat kampung aje. Boleh jimat duit sewa rumah. Bukan aku tak nak, tapi, kalau nak hidup kat bandar ni, aku tak yakin kalau gaji cukup makan. Mana nak bayar sewa, duit pengangkutan, duit makan, nak kasi kat mak lagi. Kalau rumah aku memang kat sini, aku tak ada hal.

Aku memang dah sangat lapar dan penat, tapi aku gagahkan jugak. Kawan aku pun langsung belum makan atau minum. Aku serba salah sebenarnya. Selepas tawaf semua klinik yang ada kat kawasan tu, aku dengan dia pun pergi ke sebuah pusat beli belah dan makan. Alhamdulillah, lega. Tapi, tak berapa puas sebab dah terlalu lapar kot. Heh.

Tak lama tu, dalam pukul 3pm kawan aku sorang lagi yang tiba-tiba dapat cuti -annual leave- datang ke situ jugak. Lepas dia shopping barang keperluan sikit, kitorang pun balik.

Pengalaman berbaju kurung melangkah longkang, bawak fail ke hulu ke hilir, masuk dari satu klinik ke satu klinik dan bertanya tentang kerja kosong, aku sangka aku boleh tengok kat TV je. Aku tak sangka aku mengalaminya sendiri.

Oh, ye. Mak aku melawat anak sepupu yang ada leukimia tu hari ni. Mak telefon beberapa kali masa handset aku mati- lupa bawak charger- untuk beritahu. Sorry la mak. Sekarang dia telefon lagi beritahu yang dia jalan-jalan kat Istana Negara. Seronok agaknya dapat jalan-jalan. Abang aku pun cuti lagi esok.

Beberapa kali terfikir nak mintak jugak kerja kat tempat kawan-kawan kerja, tapi masih tak mampu nak terima syarat uniformnya. Kawan-kawan aku sangat baik sebab semua alu-alukan dan cuba nak tolong. Aku tak sabar nak balas budi diorang. Berjalan seharian semata-mata temankan aku cari kerja, okay, aku terharu sangat2. Siap offer nak bawak jalan-jalan pasar malam, jalan-jalan ke sana sini.

p/s: Ya Allah, bukakanlah pintu rezeki kami dengan seluas-luasnya dan jadikan kami dalam golongan orang-orang yang berserah dan bersyukur. Amiin. (Tak de doodle, sebab tak larat nak buat rasa)

3 comments:

Woofer Storm said...

ni nurse ke??semoga rezeki ada untuk anda..

#try apply dialysis..

Suria November said...

amin... :)

http://semuanyapendek.blogspot.com/2012/01/segmen-mr-eraz-fadli-tingkatkan.html.. psst.. kita tag awak.. hehe

Unknown said...

siannye

ermm susah gak kan

uniform terlalu ketat?

lengan pendek?

tu cbran jadi nurse