Pengikut

Thursday, February 2, 2012

[ISU] Pengawas pun ponteng! Apa nak jadi?

Assalamualaikum warahmatullah

Seorang pengawas sekolah adalah orang yang dipertanggungjawab untuk memgang amanah dan membantu cikgu menjaga disiplin di sekolah. Tapi, apa kesnya kalau pengawas pun ponteng? Jom kita tengok apa sebab disebaliknya?


Di satu pagi yang hening...


Beg sekolah yang ditinggalkan di tepi tangga.



Siapalah pemilik beg ni? Kan mak abah dan pesan, jangan letak beg kat bawah. Tak zip pulak tu.




Pagi baru nak cek..(nampak sangat tak study)



Tiba-tiba...


Terpegang sesuatu




Terus je, automatik.."abah.........tolong...." Abah bergegas datang dan tengok,


Nangis tak henti-henti..Mata merah..

Disebabkan malu, mata dah merah dah nangis, terus tak nak pergi sekolah. Sedangkan budak baik ni, tak pernah nak ponteng. Demam, hujan panas pun sanggup pergi.


Apakah yang dipegang?


Suspek telah melarikan diri..


Abah duk belek-belek beg tu, suspek tak ditemui. Sampai sekarang, masih tak pasti betul ke suspek adalah pesalah yang terlibat. Tapi, ia telah menyebabkan seorang pengawas sekolah ponteng pada hari itu. Sedangkan, dia adalah seorang budak 12 tahun yang baik dan skema lagi baik hati. (Tipu).

Oleh itu, bila seseorang melakukan kesalahan atau kesilapan tak payah lah terus tuduh dia jahat atau tak berdisiplin. Siasat dulu apa yang jadi, kan?

p/s: budak 12tahun tersebut memang tak boleh tengok keturunan suspek. Itu adalah sesuatu yang tak dapat ditolong lagi. Sekian.

12 comments:

saya tak tipu.... said...

sangat kukuh alasan pengawas itu!!!!

:: Cik Nur :: said...

haa..tu la, sape suh xttp zip beg, kan suspek dah tompang bteduh..hehehe..

eh..suspek tu katak kew?

.........cP~ said...

@saya tak tipu - sangat kukuh kan?

@cik nur - iye... huhu..xleh terima..

Lady Milo said...

sekukuh kataks itus... yarkh!! dia pegang katak.. haha

CikAnyss' :O said...

a'ahh , betul tu , siasat betul2 dulu , jgn serang tak pakai helmet , huhu...

Eza Boom Boom said...

elergik katak ke cp. hihik. alahai... Eza suka katak. :P. Penah bedah katak jugak time kelas biologi dulu.

Takpe umur 12 tahun leh escape lagi. Hihik. Suspek ketawa bila budak tu tak gi sekolah.

Azizah a.k.a N.a.z said...

hahahahaha.. ketawa golek2..
Memang selalu terjadi masa kat sekolah dulu..

.........cP~ said...

@lay milo - katak tu tak kukuh ok. lembik2 adalah.

@cik anyss- hehehe..

@eza- saya pun pernah belah katak, tapi ni lain..:(

@kak azizah- selalu jadi gak ke? wah..leh geng..

Teenager Housemaid said...

erk...
hehehe..
kesian pengawas yg berdedikasi itu..:DDD

fRaMe+LenSeS said...

hihihihi. comei sgt alasan tu. :P

pha is said...

ok lagi dalam beg... dulu pnah jadi sekali, masa nk sarungkan kaki dalam kasut. tiba2 rasa kasut tu tak muat... bla ketuk2, keluar saspek keturunan ni la.. hehehe

Iffah Afeefah said...

mcm2la

comel pic tu