Pengikut

Friday, July 6, 2012

Bila terasa susah baru ingat Allah~

Assalamualaikum warahmatullah

Pernah tak? Bila kita tiba-tiba merasa susah atau ditimpa masalah, kita mula mencari di mana silapnya semua ni?

Sampai satu saat, kita mula berfikir. Mungkin kita lupakan Dia. Mungkin kita ada buat dosa tadi. Atau semalam, atau kelmarin.

Ada orang kata, inilah manusia. Dah susah baru nak ingat Allah. Ye, memang ada manusia macam tu. Cumanya, macam mana perspektif kita pada perkara ni boleh mengubah segalanya.

Cuba bayangkan orang yang ditimpa masalah, tapi masih tak juga ingat dan kembali pada Allah. Malah, terkadang sampai dia menyalahkan takdir. Makin jauh.

Bersyukur bila ditimpa musibah dan ambil ia sebagai peringatan. Mungkin kita ada terleka dalam sibuk mengejar kehidupan.


Biarlah orang kata kita dah susah baru ingat Allah daripada kita tak ingat-ingat langsung kan?

Tapi, sebaiknya dah sekali diperingat jangan ulangi kesilapan dan baiki diri. Khuatir nanti, kita dah tak diperingat dah, atau hayat kita sudah sampai hujungnya bila mana cuma tinggal azab seksa jadi pembalasan semua kelekaan kita.

Aku akui, aku masih juga ulangi beberapa kesilapan sama. Islam sudah kembali asing. Itu je yang mampu aku simpulkan dalam dunia aku sekarang.

p/s: Mencari-cari aktiviti selain kerja untuk aku lakukan. Tengok abang aku berbasikal, macam nak jadi geng basikal jugak. Haha. Cadangan? Kalau aku ada lesen dan kenderaan, segala macam forum pun aku sudi nak join. Tak betah hidup macam ni. 

Cakap pasal lesen, abang aku dah bagi hint suruh aku ambik lesen sesegera mungkin ni..Hee

4 comments:

kaki bola said...

baik ingat masa susah dari tak ingat langsung. sokong!

Mrs Velentine said...

betul 2...kalo tak ingat langsung lagi payah..

Chic Na said...

sekurang2nya ingat. tp kalau boleh jgn la ingat time susah je kan.

ha, ape lagi. ambik la lesen. pastu boleh join mana2 kelab. :)

ahsfantasy24 said...

selalu, malu dengan tuhan ;(