Pengikut

Thursday, July 19, 2012

Membawa telefon bimbit ke sekolah: Pendapat~

Assalamualaikum warahmatullah.

Aku pasti ramai yang dah perdebatkan isu ni. Aku sekadar nak menyatakan pendapat aku.

Pada aku, sepatutnya isu ni tak perlu ditimbulkan lagi. Dah jelas kalau tanya budak-budak mesti mereka suka sangat-sangat kalau boleh bawa telefon bimbit ke sekolah.

Bukan tak nak percaya dengan mereka ni, tapi, hakikatnya dengan pelbagai gajet yang ada telefon bimbit dah bukan lagi satu keperluan.

Kenapa dulu kita tak kisah pun tak ada telefon bimbit? Kalau telefon awam semua berfungsi dengan baik, telefon di sekolah boleh diguna untuk kecemasan, tak perlu dah rasanya nak bawa telefon bimbit ni, kan?

Aku mengaku, aku pernah alami masalah bila tak ada telefon bimbit masa aku kat asrama dulu, tapi, itu bukan salah peraturan tak boleh ada telefon bimbit.

Budak-budak sekolah sekarang pun, aku tau ramai yang bawak. Aku sendiri ingat lagi masa asrama ramai je yang bawak telefon bimbit ni, waima pengawas sekalipun. Sembunyi-sembunyi lah. Bila hilang baru nak menangis. Salah siapa?

Kalau dah benarkan bawa, kena bertanggungjawab lah kalau hilang. Kalau tak benarkan mereka masih bawa, tanggungjawab sendiri kalau hilang. Kan ke dah bertambah menyusahkan guru-guru kat sekolah. Kalau tak pun, kena ada hitam putih persetujuan untuk pelajar yang bawa telefon bimbit ni, kalau hilang tanggungjawab sendiri.

p/s: Selalu beritahu pesakit, barang berharga atas tanggungjawab sendiri, tapi, bila berlaku kes hilang barang kami masih dipertanggungjawab. Tak pasal-pasal kena buat incident report.

3 comments:

dyabunga said...

dya dulu ok je xbwk enset

Adylia Qarissa said...

ada baik da buruknya...

Chic Na said...

kita dulu ok je tak bawak henset. jgn disalah guna sudah la. :)