Pengikut

Monday, December 31, 2012

Masa yang terjual~

Assalamualaikum warahmatullah..

Berapa banyak duit kita dah dapat dengan menjual masa kita? Kita kerja, gunakan masa. Kita sibukkan diri dengan mencari wang ringgit. 

Kawan minta tolong buat kerja dia, dia beli masa kita dengan wang ringgit. Tapi, berapakan nilai ringgit tu?

Kita sibukkan diri, kita kata kita masih muda, masa ni lah nak kumpul harta. Dengan kudrat yang ada, dengan komitmen yang kurang berbanding orang lain, kita jual masa kita untuk wang ringgit.

Kita beri alasan pada diri, tolong kawan, tapi niat dalam hati memang nak cari duit lebih. Kita nak pergi solat, tapi terlintas dalam fikiran, kerja tak siap lagi. Kalau tinggalkan kerja, kawan susah.

Membuat pilihan terasa susah. Masa yang satu nak diguna untuk perkara beribu.

Tapi, soalnya, berbaloikah masa yang terjual? Berapa nilai wang ringgit yang kita dapat? Sampai mana dapat kita bawa?

p/s: Niat di hati nak cakap dengan teman-teman sekerja, tolonglah jangan asyik beli masa saya dengan wang ringgit. Aku rasa macam orang gila harta bila setuju tolong buat kerja bila orang tawarkan dengan wang yang tak seberapa- nilai yang jauh lebih rendah dari masa yang lebih berharga.

2 comments:

ahsfantasy Ryu said...
This comment has been removed by the author.
ahsfantasy Ryu said...

Masa cukup berharga..
Harap kita manfaatkannya sebaiknya :)
New: Contest: Top Referer Get RM100 Topup!