Pengikut

Tuesday, March 8, 2011

Andai Ini Takdirnya~

assalamualaikum..

wah2. tajuk bukan main jiwang karat 14 kerat. aku ni nak tulis novel ke ape? tidak le sampai gitu. aku dulu2 ye la rajin nak nulis2 citer2 ngarut ni. sekarang tidak lagi.

dalam kepala ni banyak benda rasa nak tulis. tapi, nak menaip tu susah nak keluar la. aku lagi suka bebel2 dan ngomel2 kot.

haih. dah masuk citer lain plak.

gini. aku nak citer, siang tadi aku pergi la memulakan proses mengutip data. cari orang jawab kaji selidik aku- public stigma towards mentally ill patients among cheras population.

mak aih!! payah benor nak approach orang.tapi, nak buat camne, terpaksa lorr. hari ni dapat la dalam 7 responden- 6 adalah pak guard. ni aku nak cakap pak guard baik ni.

dengan muka tebal aku n che-bukan nama sebenar (bns)- mintak la tolong orang kat sekeliling spital ni jawba questionnaire kami ni ha. aiyo.. susah2..

pastu kitorang gi keluar area perumahan. rasa nak ketuk je rumah orang kat situ, tapi segan. takut diorang xmau bukak. takut diorang kate xmau.

ada la beberapa kali kami kena reject. fuh. kena reject- patah hati woo..

dalam kami berjalan2 tengok rumah orang, kami nampak--

1) sorang perempuan bawak plastik- jual bahulu kalau tak silap aku la.
2) sorang lelaki agak berumur jual anyaman menkuang- beg dsb.

serba salah aku tengok. kitorang ni punya la segan nak mintak orang jawab questionnaire, bukan nak jual pape tapi malu masyaAllah. diorang ni??

hari2 kerja menebalkan muka demi sesuap rezeki. kitorang yang bawak nama pelajar nak buat research pun segan, mereka yang nak menjual barang pada orang??

demi sesuap rezeki yang halal. kalau la aku terpaksa jual barang macam tu. aku xtau la. aku ingat lagi, dulu budak2 selalu ada tolong mak2 diroang jual makanan- nasik lemak, kacang rebus etc- aku xboleh nak wat macam tu. mak aku pernah jugak rasanya nak suruh aku jual kerepek- mak aku niaga masa tu- aku malu sangat nak jual. masa tu sekolah rendah kot.

entahlah. bukan aku xhidup susah- Tuhan je tau kot- tapi, aku ni malunya nak mintak orang beli, malunya nak kacau orang, takutnya.. macam2 negatif ada. kalau aku kat tempat promoter, jurujual, etc aku rasa aku xleh survive.

mungkin kerja jururawat yang aku xberapa nak suka dulu, kerja yang kadang2 wat aku rasa letih dan fed up ni lah takdir aku. ini la yang sesuai untuk aku. memangla kena bercakap, kena berkomunikasi, tapi tugas ni mendidik aku. tak de lah aku kena approach orang dan mintak die beli barang.

tu lah. dalam surah al-baqarah pun ada tulis, ape yang kite suka, xmesti yang baik untuk kite, yang kite xsuka xmesti bukan yang baik untuk kite.

benda ni apply untuk banyak benda. banyak sangat benda dalam idup jadi, yang kite rasa leceh, benci, asyk tertanya2 kenapa semua ni jadi kat aku?? kite marah dan asyik nak tuding jari. kite lupa, yang semua ni lah yang menguji iman kite pada rukun iman terakhir- Percaya pada Qada' dan Qadar.

aku pun xpasti semua citer aku ni ada kaitan x. tapi, kire ok lah ni.

tadaa...

No comments: