Pengikut

Monday, March 14, 2011

Seorang Ketua~

assalamualaikum

ape yang diperlukan untuk jadi seorang ketua? aku dah belajar teori mangement. macam2 aku dah tau. tapi, aku rasa susah je nak apply.

aku tak berani nak tegur orang2 bawah aku. tak berani nak kawal orang2 yang perlu aku kawal.

ape yang patut aku buat?

aku sangka, seorang ketua perlu memahami. perlu ambil tau soal orang di bawahnye.

sebagai senior, aku tak berani tegur junior aku bila ada sumthing wrong, sebagai moderator aku tak pandai kawal ahli2 kumpulan.

kadang aku nak je tanya, ape sebenarnya yang korang nak? aku tak reti.

aku nak berkasar, aku takut aku salah cara. aku berlembut, korang tak makan saman. ape lagi aku patut guna.

entah lah. aku pun tak tau macam mana nak apply ape yang aku belajar dalam kelas dengan realiti.

kena belajar jadi assertive dan berani bersuara la.

sedaya upaya. tingkatkan keyakinan diri dan jadi contoh yang bagus.

insyaAllah..


con't..

ok, aku dah siasat sikit2. cuba memahami. dah ok kot. lega la jugak. daripada aku marah tak tentu pasal.

kesimpulan yang aku buat:

  • sebelum jump into conclusion tentang sesiapa atau ape2 tindakan, siasat dulu sebelum bertindak.
  • jangan cepat melatah. kena rasional dalam pertimbangan.
  • kalau orang buat kita marah tak ape, fikir dulu. rilex2 je dulu.
end aku rasa, aku boleh apply semua hal kat dunia maya ni, dengan alam realiti. maklumlah, aku ni sensitif jugak, cepat benor terasa kalau orang cakap ape2 walaupun aku tak zahirkan. hehehe.

tak ape lah. hidup ni penuh dengan ujian. kesabaran diuji tiap hari. bersabarlah..

No comments: