Pengikut

Sunday, December 11, 2011

Dah lama tak cerita soal jodoh~

Assalamualaikum

Sejak aku berumur 23tahun, aku rasa banyak kali aku dan kawan-kawan aku cerita pasal kahwin-kahwin ni. Walaupun kebanyakan masanya cuma merepek-merepek je, tapi ada la jugak timbul soal ni. Kebanyakan masanya, aku la yang merepek-merepek- nak kahwin anak raja la bagai. Maklumlah, orang kalau solo memang boleh merepek melalut-kalau tak solo kena la fikir nak kahwin dengan buah hati.

Sejak aku duduk rumah tak ada geng nak borang ni, cerita jodoh memang dah tertutup habis. Aku sibuk fikir soal kerja dan nak cari duit je. Kalau terbaca tajuk entry tentang jodoh pun, aku buat tak tau aje. Malas nak ambik pusing. Kadang-kadang aku takut jugak dengan diri aku, kenapa pulak aku ni? Aku tak menolak perkahwinan kan? Aku pun tak tahu- rasanya aku masih normal. Cuma masa belum mengizinkan. Masa dengan kawan cerita mungkin sebab tengok orang lain kot.

Kisahnya, haritu sepupu aku datang rumah. Tengah seronok-seronok dengar dia cerita pasal cerita Korea kat Astro- lelaki ini minat cerita Korea-kalah bini dia kot.

Tiba-tiba dia cakap, "Aku rasa baik kau kahwin je la."

Tak tercengang aku? Lawak pun ada. Apa pasal pulak sepupu aku sorang ni? Dia kata, baru dia teringat umur aku sebaya adik dia. Memangla. Kan aku sesusu dengan adik hang. Takkan tak ingat? Adik aku pulak menyampuk cakap muka aku macam tak sesuai fikir soal laki (kenapa dengan muka aku?). Kalau tengok cerita Korea, aku tengok sebab pelakon perempuan dia bukan pelakon lelaki. Kan dah terpacul dari mulut sepupu aku, " Kau lesbo ke?" Astaghfirullah hal 'azim. Ke situ pulak. Adeh. Dia kata lagi, "Jangan, ko pasang je niat tu sah-sah neraka ko pergi." Merepek! Aku masih normal la.

Rupa-rupanya ada cerita lain di sebalik semua tu. Dia nak kenenkan aku dengan kawan dia pulak. Aduh! Aku rasa sangat lawak. Kenapa beria-ia sangat pulak. Dia kata, kesian kat kawan dia tu. Baik budaknya. Kalau terima kawan perempuan pun sebab kesian. Lagi-lagi kalau perempuan tu baru kena tinggal dengan kawan lelaki dia. Adeh! Yang penting- solat tak pernah tinggal katanya.

Maaflah, ye. Aku terasa macam kena electric shock aje. Aku sibuk fikir tentang kerja dan kewangan je buat masa ni. Bila dia tanya-tanya tentang status kerja aku, maka, akhirnya dia pun cakap,

"Eh, baik kau kerja dulu la. Nanti susah. Cari duit dulu."

Hah? Aku dah lama dah fikir camtu. Kau je yang tiba-tiba suruh aku kahwin la bagai. Maka, sambung balik dia ajak aku tengok cerita Korea - Running Man- kat rumah. Bila kitorang pergi sekali cerita Strong Heart duk tayang. Salah tengok jadual katanya. =_=''

p/s: Sangat tak pernah timbulkan soal kahwin kat rumah. Janggal.

1 comment:

Nelly The Strange said...

er .. kawen ??
macam2 kena fikir kalau dah kawen @ nak kawen kan ?
-.-

kalau jodoh , tak ke mana ~
:p