Pengikut

Friday, January 20, 2012

Macam-macam hal!

Assalamualaikum warahmatullah.

Salam pagi Jumaat. Semoga hari kalian sentiasa dicucuri rahmat dan keberkatan Allah.

Aku duduk seorang diri kat luar bilik kawan aku. Aku baca tajuk-tajuk blog dan menjenguk artikel yang menarik perhatian. Aku sedar, bahawa akhir-akhir ni banyaknya kes-kes yang mengundang kontroversi dan ia seolah-olah sengaja dibuat atas dasar musim dan mencari publisiti. Aku pun tak pasti yang mana benar, yang mana salah.

Kes Ilmu Hitam Artis:

Mula-mula kes ni cuma berbunyi suma-suam kuku. Dari satu kes ke satu kes dengan jarak masa yang panjang. Tapi, sekarang seolah-olah semua hal yang berlaku ada kaitan dengan ilmu hitam. Bukan aku tak mau percaya, tapi, adakah ia satu trend?

Mungkin saja ia dibangkitkan untuk mencari populariti yang kian merudum, mungkin saja ia salah faham maupun serkap jarang dan mungkin juga ia benar-benar terjadi.

Soalnya, kenapa? Begitu pentingkah hidup di dunia sehingga kita sanggup melakukan perbuatan yang jelas nyata syirik? Tak takut ke dengan hukum Allah? Bila dikaitkan dengan perkara-perkara macam ni, bukan ke ia akan menghantui hidup sepanjang hayat?

Sedangkan dalam industri hiburan, punya lah bersepah kisah-kisah pengajaran yang difilemdramakan berkaitan ilmu hitam. Tak takut ke? Rasanya, pengakhiran cerita yang jahat selalu kalah. Atau adakah dari kisah-kisah macam ni kita mencedok idea?

Sayangnya hidup kita yang singkat ni. Tersia-sia dek perkara sementara hingga menyekutukan Allah Yang Esa.

Kes Ugut Melalui Laman Sosial

Ini satu hal lagi. Aku memang tak dapat nak faham. Kenapa? Kenapa? Kenapa? Dah besar sangat ke sampai nak ugut bunuh la segala? Hebat sangat? Nanti kena tangkap menangis merayu mintak pengampunan. Kecik-kecik nak jadi samseng, dah besar nanti nak jadi apa? Kita ni, orang muda, harapan untuk negara, harapan untuk agama, macam ni ke cara kita? Aku bukan nak masukkan isu politik dalam ni, tapi, begitu ke cara nak memprotes?

Tunjuk hebat dalam laman sosial boleh la. Cuba datang depan mata, mai aku nak tengok. Baru sergah sikit dah ketar lutut. Lagi  nak main ugut-ugut. Dah jadi kes polis baru nak sedar. Mula masa buat tu tak takut?

Aku malu. Malu kerana semakin hari, hidup kat Malaysia ni dah jadi macam ni. Aku mencari-cari arah yang patut aku tuju, tapi, aku nampak semua buruk saja. Aku baru nak hidup. Tapi, dunia luar nampak begitu menakutkan.

                    *                                     *                                      *                                       *

Pertama kali kot aku berani nak komen macam ni. Aku memang tak suka sangat cerita hal orang. Tapi, sampai bila nak hidup macam ni? Revolusi yang di cari tu, adakah dengan caci maki dan perbuatan syirik? Itu ke makna revolusi? Kita ada adab sopan, kita ada agama. Fikir elok-elok la kawan.

p/s: Aku juga ingin jadi pejuang. Tapi, sebelum itu aku perlu memperjuangkan nilai dan norma yang aku yakini (imani) dalam peperangan menentang aku sendiri.

1 comment:

Iffah Afeefah said...

mmg mcm2 kes

tpi mls amik pusing

wat srabut otk je kan